Slik håndterer du en inkassosak

Store regningsbunker og uventede utgifter er noe vi alle opplever en gang i blant. Hvis regningene ikke betales i tide, kan de gå til inkasso. Inkassobransjen i Norge hadde hele 8,6 millioner inkassosaker i 2017. Du er med andre ord ikke den første som har mottatt et inkassovarsel. Men hva betyr det egentlig for deg, og hvordan kan du komme deg ut av knipa?

Husk: At du mottar et inkassovarsel betyr ikke at du har fått en betalingsanmerkning. Prøv å løse saken før det går så langt. Er du usikker på om du allerede har betalingsanmerkninger?

Klikk her for å lese mer om betalingsanmerkninger

Sjekk at kravet stemmer

14 dager etter at en regning har forfalt, kan den sendes til inkasso. Inkasso betyr rett og slett oppfølging av ubetalte regninger etter betalingsfristen. Da må den du skylder penger sende deg et skriftlig brev, et såkalt inkassovarsel.

Hvis du har en digital postkasse (for eksempel Digipost eller e-Boks) kan varselet også sendes dit. Inkassovarselet kan komme fra selgeren, eller fra et inkassobyrå. I dette brevet står det hva kravet er, altså hva det gjelder, og hvor mye du skylder.

Det første du må gjøre hvis du får et slikt varsel er å sjekke at alle opplysningene er riktig, og at du faktisk skylder det som står.

Betal i tide

Husk at jo lengre tid det går før du betaler, jo dyrere blir det for deg. Derfor er det viktig at du betaler det du skylder så fort du kan, sånn at du slipper unna ekstra renter og gebyr og unngår mer gjeld.

I inkassovarselet skal du få en frist på minst 14 dager til å betale. Hvis du ikke betaler etter inkassovarselet får du en siste betalingsoppfordring.

Om du ikke betaler innen fristen, kan saken gå til rettslig inkasso, som gir betalingsanmerkninger.

Snakk med dem du skylder penger

Det er dessverre ikke sånn at man alltid har råd til å betale det man skylder innen fristen. Heldigvis har inkassobyråene lang erfaring med andre i samme situasjon som deg.

Hvis du skjønner at du ikke klarer å betale i tide, er det beste å være ærlig og gi beskjed – så tidlig som mulig. Du har lyst til å bli kvitt gjelda di, og de du skylder penger vil få betalt.

Snakk med inkassobyråene, sånn at de forstår at du virkelig ønsker å betale. De forstår problemstillingen din og vil gjøre det de kan for å lage nedbetalingsordninger som passer deg.

Dette kan bety at du får lavere rente, lengre betalingstid eller at du slipper å betale de ekstra inkassogebyrene.

Klikk her for å lese om hvordan du kan forhandle med dem du skylder penger

Hvis du ikke betaler

Hvis du ikke kan betale for deg etter inkassovarselet og betalingsoppfordringen, og ikke har laget en avtale med selgeren eller inkassobyrået, får du en betalingsanmerkning.

Dette kan blant annet gjøre at du for eksempel ikke får ta opp lån eller må bruke kontant kort på mobilen.

Kilde: Virke, statistikk inkasso 2017

Trenger du hjelp?

Det å håndtere økonomiske problemer kan være både fortvilende, frustrerende, demotiverende, og oppleves som svært vanskelig. Spesielt hvis du er alene om å håndtere en slik situasjon.

Det behøver imidlertid ikke å være sånn.

Det finnes nemlig gode tilbud om hjelp, med folk som har lang erfaring med det å hjelpe andre ut av økonomiske problemer, for alle som måtte trenge det. Det eneste du trenger å gjøre er å ta kontakt med den ressursen du føler er riktig for deg.

Klikk her for en oversikt over hvor du kan henvende deg for å få hjelp til å løse økonomiske problemer

Neste skritt

Du er den eneste som kan ta grep for å rydde opp i dine økonomiske utfordringer.

Jo raskere du tar grep, jo fortere kan du se at den økonomiske situasjonen dinbedrer seg.

Ved å ta de rette grepene, kan du rydde opp i økonomien din, betjene gjelden din bedre, og få en mer bekymringsfri hverdag. Selv om veien til målet kan virke lang, så kommer du stadig nærmere for hver dag som går.

Vil du få et nei til å bli et ja?

Dette bør du gjøre

Her har du noen grep du kan ta allerede nå for å øke sannsynligheten for å få lån gjennom å håndtere en inkassosak, og med det bringe deg noen skritt nærmere en bedre økonomisk situasjon:

  • Få til en betalingsplan med dem du skylder penger
  1. Ring til dem du skylder penger så tidlig som mulig, selv om du kanskje synes det er en ubehagelig telefon å måtte ta. Ikke glem at de du skylder penger ønsker å få betalt, på samme måte som du har lyst til å bli gjeldsfri. Når du selv tar kontakt, viser du at du vil ordne opp i situasjonen. Dette er positivt!
      
  2. Forbered deg på hva du vil si i samtalen og hold hodet kaldt. Det er ofte mange følelser inne i bildet og lett å bli frustrert når du snakker med et selskap du skylder penger. Ha i bakhodet at den du snakker med bare jobber for selskapet. Det er ikke ham/henne du skylder penger.
       
  3. Prøv å få oversikt over regningene dine og hvor mye tror du kan betale i måneden, før du avtaler noe. Start med det du får utbetalt per måned og trekk fra alle faste utgifter. Det vi gi deg et realistisk bilde på hvor mye du har å rutte med i måneden.
       
  4. Ha nødvendig dokumentasjon som viser de faste inntektene og utgiftene dine klart. Det gjør det lettere for deg å gi riktige opplysninger og svare på eventuelle spørsmål.
       
  5. Vær ærlig med den du snakker med. La personen forstå at du virkelig er motivert til å legge ned innsatsen som trengs for å få betalt, selv om du vet at det kan bli trangt økonomisk i en periode. Husk at den du snakker med har lang erfaring i å finne løsninger for andre i samme situasjon.

Eksempel på hva du kan si for å starte samtalen med er:

  • «Jeg jobber med å få oversikt over min økonomiske situasjon. Har dere noen krav mot meg?» Dette kan være en fin inngang om du er usikker på hvor stort kravet er.
       
  • «Jeg har X i inntekt per måned, og utgiftene mine til livsopphold er X. Det er derfor vanskelig for meg å betale alt jeg skylder dere innen fristen som står på fakturaen dere har sendt meg. Jeg håper derfor at vi kan få til en løsning med et litt lengre tidsperspektiv. Jeg er veldig innstilt på å gjøre opp for meg, selv om det er litt vanskelig akkurat nå.»
       
  • «Jeg får dessverre ikke til å betale (hele) beløpet innen fristen som er satt, men jeg venter på å få innvilget en trygdeytelse / jeg får utbetalt lønn/skattepenger/feriepenger/sykepenger (etc.) på dato
       
  • «Jeg har bare X til overs etter at jeg har betalt alle utgiftene mine til livsopphold, og får dessverre ikke til å betale hele avdraget akkurat nå.»

Deretter kan du stille spørsmål som:

  • «Kan dere utsette betalingsfristen til dato
       
  • «Er det mulighet for at dere kan dele opp fakturaen i to (eller tre, fire) avdrag?»
       
  • «Kan dere gi meg avdragsfrihet i X måneder, slik at jeg bare betaler rentene frem til jeg får en noe romsligere økonomi?»

Relaterte artikler

Nyttige lenker

Gode finansråd fra våre eksperter til prisen av to kaffe!

  • Registrer deg på 30 sek
  • Meld deg av når som helst!
  • Betal med SMS eller kort
Kun 79kr pr mnd
Har du skrevet riktig?